Aangekomen bij San Blas eilanden, afzien.

Start Koen  

Hey hey heeyyy, hier gaat alles goed.

sa11

Vanavond komen we aan op San Blas (ik schrijf dit 6-1-2017 om 16.00 uur onze tijd). Kerst en nieuwjaar was leuk om te vieren maar wel toch minder leuk dan thuis. (Max volgend jaar weer vuurwerk en monopoly?)

Hoe wij kerst hebben gevierd tijdens onze vrije tijd:sa18

Op San Blas gaan we met Jelle en Sam survivallen, dit lijkt me super leuk. Hopelijk is het wel echt survivallen en niet een landscout parcourtje. Bij ons op de boot heerst nu buiktyfus (buikloop) maar ik heb er nog niet heel erg veel last van gehad. Ik ben wel wat misselijk. De RM bevatte eerst 4 vega’s en nu zijn er 12 vega das 1/3 van het schip. HELP! Gister was er ook een volledige vega keukendienst. We aten gister dan ook vega. Gelukkig heb ik vandaag keuken dienst dus aten we heel veel gehakt. Ik kan dit recept thuis ook een keer maken het was best lekker. Ik heb het hier wel echt heeeell erg warm. Met nieuwjaar hebben we trouwens een soort nieuwjaars conference gedaan. We hebben de bemanning en leraren belachelijk gemaakt. Voor ons is het heel grappig maar jullie begrijpen er waarschijnlijk niks van. Ook hebben we een libdup gemaakt die je ziet tijdens de halverwege dagen. Nou ondertussen is het 17.00 uur, want ja keukendienst gaat door.

sa3

Bijna in San Blas dus. Ik denk dat ik de volgende scheepsovername voor stuurman ga. Ook loop ik nu wacht met Mark. Haha arme Jehanne (Stuurvrouw). Ik mis jullie nog niet erg maar ik dacht wel aan jullie toen ik de foto’s doornam die in mijn kerstpakket zaten. Ook zag ik een pickachu speeltje wat super grappig was omdat ik al zei dat mijn jeugd uit Pokémon bestond. Mark vertelde dat zijn jeugd er ook uit bestond en dat hij zijn pokémon kaarten nog had. Hmmm achteraf, had ik ze ook nog maar haha.

Ik ga weer lekker verder met de keukendienst. Ik hoop dat het bij jullie ook nog goed gaat.

Nou, ik houd van jullie, en Fleur bedankt dat je mijn sailmails leuk vind.

sa7

 

Oh ik denk er nu aan. Het marine schip was super vet. Er was een rubberen boot met speciale stoelen, en die boot kan 90KM/h dacht ik. Ook had het schip wapens. Het was geen gevechts schip dus de wapens waren alleen effectief tegen kleine drugs bootjes. Er stond ook een helikopter en de koelkast was super groot. Ze hadden zelfs een heel lopend buffet zoals in hotels. En overal waren barretjes waar je kon drinken. Het schip had speciale hoeken en een speciale kleur. Het was vet om te zien.

Stop Koen

Mireille: Een aantal andere kids houden ook een blog bij en hieronder een stukje uit het blog van Simone (https://simone-at-sea.blogspot.nl) Koen had ook keukendienst maar Simone beschrijft deze heel uitgebreid:

sa8

ALLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLEEEEEEEEEEEEESSSSSSSSSSSSSS maar dan ook echt alles wat je maar kan bedenken tiefde om. En zodra je klaar bent met opruimen komt er een nieuwe golf en valt er weer vanalles om. Begin je weer met opruimen, ben je klaar met opruimen, komt de volgende golf. Om een beeld te schetsen: er zat mayo overal op de muur, de bloemkool vloog door de keuken, de hele vloer lag onder het water, sladressing overal, sla door de hele salon. Ik ben aangevallen door snijplanken, borden, bekers, messen en pindakaas. De wasbak overstroomde, tomatensaus ging over het fornuis, hele broden vlogen door de salon, jam over de hele tafel, net als de melk, hagelslag, pindakaas en boter. En zo kan ik serieus nog wel ff doorgaan.Dan is er ook nog de bijkomstigheid dat je de hele dag staat, behalve als je aan het eten bent. En zelfs dan kun je niet rustig zitten omdat iedereen dingen nodig heeft (of je moet opruimen). De hele dag staan op een wiebelend schip is heel vermoeiend. En dan… je voelt ze wel aankomen, de golven waarbij alles gaat omvallen, je hebt alleen geen handen en tijd genoeg om alles tegen te houden… vervolgens vliegt het eten je om de oren. We zijn de hele dag bezig geweest met dingen opruimen. Op het laatst ging er een kan water om en zaten we er echt doorheen. We waren er helemaal klaar mee. En ik was fysiek ook gewoon helemaal uitgeput (Simone).

Nikki maakt hele leuke filmpjes en 1 ervan is een speciale dans die ze hebben gedaan ter ere van de verjaardag van Jelle, de kok: https://nikkiatsea.com/direct-naar-filmpjes/. Daar wordt je weer heel vrolijk van:

 

We kregen ook een update van Jeroen:

Beste ouders,

Hier weer een update van de Regina Maris waar net een gijp gevaren is.
sa12

We koersen nu met ruim acht knopen af op de paradijselijke San Blas-eilanden.

sa1

Op de San Blas-eilanden zal een survival plaatsvinden van een dag of drie en we zullen een dag of 3 à 4 volgens tropenrooster werken aan school.

Om het schoolwerk te optimaliseren heeft een commissie van lln zich gebogen over effectief studeren op de RM. Hier is een vier punten-plan uitgekomen.

1. Nieuwe indeling groepen Spaans. Een club die de meest gebruikelijke zinnen leert zodat ze zich kunnen redden tijdens de eigen reizen en een club die de verdieping zoekt.

2. Nieuw tropenrooster dat begint om 6.45 uur met ontbijt en eindigt om 19.30 uur waarbij totaal 8,5 uur schooltijd is ingeroosterd en tussendoor genoeg tijd is om te chillen tijdens de siësta.

3. Nieuw vaar-school-rooster. Het blijkt heel lastig te zijn om van de nachtwacht in het dagritme van school te komen. Oplossing: leerlingen houden het wachtrooster aan. De lln die de 1-5 (dus ook 13-17) wacht hebben, studeren ook in de nacht in die tijd als ze schooldag hebben. De andere uren vallen dan in de reguliere schooldag, zodat er genoeg tijd voor begeleiding overblijft.

4. Inplannen toetsen. Er bleken nog 35 effectieve schooldagen te zijn. Nu we dat weten kunnen de lln al hun toetsen verspreiden over deze dagen. Elke week evalueren we of er bijgestuurd moet worden.

Naast het schoolwerk en de lessen Spaans en Nederlands gaan de lln op nautisch terrein met sprongen vooruit. Het gemak en de zorgvuldigheid waarmee de zeilen worden gezet, gestreken en gegijpt is wonderbaarlijk om te zien. Complimenten voor Jehanne, Jet en Sam die met engelengeduld en precisie de procedures keer op keer met de leerlingen doornemen.

Zo is het ook zo wonderlijk dat we elke dag heel goed eten, terwijl Jelle alleen nog maar de voorbespreking echt voor zijn rekening neemt. De lln zorgen ondanks glijpartijen en ander ongemak voor een geweldige maaltijd en zorgen ook weer voor een schone keuken. Naast het koken hebben de lln ook de controle over de voorraden en straks de inkopen als Jelle van boord gaat.

Gaat er ook nog wel eens iets mis? Jazeker, de zeeziekte blijkt een onuitroeibaar fenomeen te zijn voor een aantal lieden zodra we weer ergens ankerop gaan. Diegenen die ziek zijn worden heel lief, want ze kunnen dan echt heel weinig, maar voor de productiviteit is het wat minder. Aandoenlijk om te zien hoe de lln elkaars taken overnemen als het echt niet gaat.

So long, veel groeten van ons allen,

Jeroen

Plaats een reactie